افزایش بازداشت‌ها با نزدیک شدن به سالگرد مهسا امینی

شاکر بوری، طنزپرداز و فعال فضای مجازی، پس از احضار به اداره اطلاعات سپاه آبادان، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد

با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و شروع خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، بازداشت شهروندان در شهرهای مختلف افزایش یافته است. گروه‌های حقوق بشری طی دو روز گذشته از بازداشت فعالان مدنی و فعالان خیزش «زن، زندگی، آزادی» خبر دادند.

در همین راستا روز پنجشنبه اعلام شد که شاکر بوری، طنزپرداز و فعال فضای مجازی، پس از احضار به اداره اطلاعات سپاه آبادان، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش هرانا، بازداشت شاکر بوری پس از احضارش به اطلاعات سپاه آبادان صورت گرفته است. هرانا به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «چندی قبل ماموران امنیتی با ورود به منزل آقای بوری، او را بازداشت و تلفن همراهش را نیز ضبط کردند. او که پس از ساعاتی آزاد شده بود، روز دوشنبه طی تماسی تلفنی، احضار شد.»

هه‌نگاو در مورد بازداشت این طنزپرداز اعلام کرد که او پس از مراجعه به اطلاعات سپاه پاسداران آبادان برای استرداد تلفن همراهش بازداشت شده است. شاکر بوری تولید‌کننده محتوا در فضای مجازی و از طنزپردازان آبادان است که با انتشار ویدیوهایی از وضعیت نابسامان موجود در ایران و انتقاد به مسئولان در رسانه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام، دنبال‌کنندگان زیادی دارد.

تاکنون از محل نگهداری و اتهام‌های مطرح شده علیه این فعال فضای مجازی، اطلاعی در دست نیست.

محسن آسکانی به همراه سه شهروند دیگر نیز، پنجشنبه ۱۲مرداد‌ماه، به دست نیروهای امنیتی در روستای جکیگور از توابع شهرستان راسک، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش رسانک، محسن آسکانی اهل منطقه آشار از توابع شهرستان سرباز و ساکن دهستان جکیگور، واقع در بخش مرکزی شهرستان راسک است. بر اساس این گزارش، روز پنجشنبه ده‌ها تن از نیروهای نظامی و امنیتی ضمن ورود به منزل محسن آسکانی، به تیراندازی اقدام کردند. در جریان این تیراندازی، او مجروح و به همراه سه تن دیگر بازداشت شد.

پیش از این، روز چهارشنبه گزارش شده بود که یکی دیگر از اهالی روستای آقدره از توابع شهرستان تکاب به نام امین مومن‌زاده، به دست نیروهای حکومتی بازداشت شده است. هه‌نگاو به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که شماری از نیروهای اداره اطلاعات و نیروهای انتظامی شهرستان تکاب، بدون ارائه هرگونه برگه قضایی مومن‌زاده را بازداشت کردند.

هه‌نگاو پیش‌تر از بازداشت دست‌کم ۵٠ شهروند در جریان اعتراضات شهروندان اهل آقدره به استخدام نشدن در معدن طلای این روستا خبر داده و هویت ٢٩ نفر از آن‌ها را احراز کرده بود.

هیوا عزیزپور، شهروند اهل سقز، نیز در شعبه اول دادگاه انقلاب این شهرستان، به سه سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کردپا، بر اساس این حکم که در تاریخ سوم مردادماه در شعبه اول دادگاه انقلاب این شهرستان به ریاست قاضی جواد مصطفایی صادر و ابلاغ شده، هیوا عزیزپور بابت اتهام عضویت در جمعیت‌‌های معارض کشور به ۳۱ ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری و به اتهام تبلیغ علیه نظام، به هفت ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۳۱ ماه و ۱۵ روز حبس در خصوص این شهروند قابل‌اجرا خواهد بود.

حکم صادره علیه هیوا عزیزپور ظرف مهلت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان کردستان است. هیوا عزیزپور در تاریخ هجدهم اسفندماه ١۴٠١ در منزل شخصی، بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجویی با تودیع وثیقه ٧٠٠ میلیون تومانی به‌صورت موقت از زندان سقز آزاد شده بود.

پویا دانا، شهروند ساکن اصفهان، نیز روز چهارشنبه در منزل پدرش در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

هرانا به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند، نوشت: «پویا دانا توسط ماموران امنیتی در منزل پدری خود واقع در اصفهان بازداشت شد. همچنین ماموران تلفن همراه او و پدرش را ضبط کردند.»

پویا دانا، متولد ۱۳۷۱ و برادر روزبه دانا، یکی از بازداشت‌شدگان بیستم تیرماه در اصفهان است.

آلان اردشیری، شهروند ساکن مریوان، نیز روز چهارشنبه در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش کولبر نیوز، کماکان خبری از محل بازداشت و اتهامات آلان اردشیری، ۳۲ ساله و اهل مریوان، به دست نیامده است. بر اساس این گزارش، بازداشت آلان اردشیری در منزل شخصی و بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته است.

میثم غلامی، زندانی سیاسی سابق و از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری، به همراه یک شهروند دیگر با هویت نامعلوم، به دست نیروهای امنیتی در شهرستان نوشهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری هرانا و به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده یکی از این افراد، میثم غلامی چهارشنبه در محل کارش واقع در شهرستان نوشهر بازداشت شد. همچنین یکی از دوستان میثم همزمان با او بازداشت شد. ماموران برخی لوازم شخصی از جمله تلفن همراه آن‌ها را ضبط کردند.

تا زمان تنظیم این گزارش، از هویت دیگر شهروند بازداشتی و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی به دست نیامده است. میثم غلامی، ۹ مهرماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری در کبودرآهنگ بازداشت و در تاریخ ۲۳ مهرماه، با تودیع وثیقه از زندان الوند همدان آزاد شده بود.

غلامی، اواخر آذرماه ۱۴۰۱، طی ابلاغیه‌ای به شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان کبودر آهنگ واقع در همدان احضار شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش در تاریخ ۲۶ بهمن سال گذشته، در دادگاه انقلاب شهرستان کبودرآهنگ برگزار شد.

علی گل محمدی، شهروند اهل بوکان نیز برای اجرای حکم حبس، بازداشت و به زندان این شهرستان منتقل شد. به گزارش کردپا، این انتقال روز دوشنبه نهم مردادماه ۱۴۰۲، رخ داده است.

علی گل محمدی در اردیبهشت ماه سال جاری، در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری بوکان به ۳۲ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این شهروند در تاریخ ۲۵ دی‌ماه در بوکان بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شد. او طی مدت بازداشت، از حق دسترسی به وکیل محروم ماند و امکان ملاقات با خانواده از او سلب شده بود. این شهروند، ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، با تودیع وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان بوکان آزاد شده بود.

از سوی دیگر، اعدام زندانیان نیز کماکان ادامه دارد. حال‌وش خبر داد که سحرگاه روز دوشنبه ۹ مرداد، حکم یک زندانی که پیش‌تر بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان بیرجند به اجرا در‌آمد. هویت این زندانی رحیم غلجائی، ۴۶ ساله، فرزند کریم، ساکن مشهد، متاهل و دارای یک فرزند عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است که رحیم در سال ۱۴۰۰ بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر در بیرجند بازداشت و در دادگاه انقلاب این شهرستان به اعدام محکوم شده بود. اجرای حکم اعدام او بدون اطلاع خانواده و ملاقات و دیدار آخر با آنان صورت گرفته است. هرانا، روز دوشنبه نهم مردادماه، از اجرای حکم اعدام یک زندانی دیگر با هویت فرهاد بادروزه  در زندان بیرجند خبر داده بود.

سحرگاه روز سه‌‌شنبه ١٠ مردادماه نیز حکم یک زندانی که پیش‌تر بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان اراک به اجرا در‌آمد. به گزارش هرانا، سحرگاه روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲، حکم اعدام روح‌‌الله عزیزی، ۴٠ ساله و اهل شهر میلاجرد از توابع شهرستان کمیجان واقع در استان مرکزی به اجرا درآمد. او پیش‌تر بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر بازداشت و سپس در مرجع قضایی به اعدام محکوم شده بود.